OUD In gesprek met adolescenten over leefstijl

Welk leefstijlgedrag hoort bij adolescenten? En hoe kun je problemen bij deze doelgroep beter signaleren en adresseren? In deze workshop leer je over de ontwikkeling van 16+ en staan praktijkgerichte opdrachten en casuïstiek centraal. Tenslotte krijg je tips van collega’s en jongeren zelf over hoe je adolescenten het beste aanspreekt als ze bij je op een spreekuur komen.   

Doelgroep: JGZ-verpleegkundigen. Ook geschikt voor jeugdartsen.  


Deze workshop is bedoeld voor JGZ-verpleegkundigen en jeugdartsen die inzicht willen krijgen in de ontwikkeling van jongeren van 16 en ouder op psychisch, sociaal en fysiek gebied. Daarbij wordt in de workshop ingezoomd op een gezonde leefstijl en gezonde keuzes. De 16+ jongere is een specifieke doelgroep. Zij hebben over het algemeen meer behoefte aan autonomie, gaan meer experimenteren en zijn minder vatbaar voor groepsdruk dan de groep van 12 tot en met 15. Sommige zestienjarigen zijn niet erg weerbaar, kwetsbaarder en vertonen meer risicogedrag dan andere zestienjarigen. Deze 16+ jongeren vragen een andere benadering dan bijvoorbeeld jonge kinderen of de groep van 12 tot en met 15.

Accreditatie 
Informatie over accreditatie vind je op deze pagina. 

Wat kan ik aan het einde van de workshop?
Doelen kennis

De bedoeling van deze workshop is dat je:

  • Inzicht hebt in de sociale, emotionele, cognitieve en lichamelijke ontwikkeling van een 16-jarige in relatie tot leefstijlthema's gewicht, middelengebruik, seksualiteit
  • Hebt kennisgemaakt met leefstijlgedrag van 16+ jongeren en weet waar je kennisbronnen hierover kunt vinden,
  • Weet hoe je het model van gedragsverandering van DiClemente en Prochaska als hulpmiddel kunt inzetten in gesprekken met zestien plussers,
  • Weet wat de verschillen zijn tussen jongeren van 12 tot en met 15 en 16 tot en met 18 en begrijpt dat je met deze leeftijdsgroepen op een verschillende manier communiceert,
  • Weet hoe je jongeren effectief door kunt verwijzen naar meer informatie, advies en ondersteuning.

Doelen houding en vaardigheden
De bedoeling van deze workshop is dat je:
• Het belang in ziet om 16+ jongeren te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en dat je weet dat een eigen positieve houding daar aan kan bijdragen.
• In staat bent je houding aan te passen aan de ontwikkelfase en situatie van de 16+ jongere.
• Effectief kunt communiceren met een 16+ jongere over een gezonde leefstijl en dat je weet wat eventuele valkuilen zijn.
• Je vaardiger voelt om een gesprek met 16+ jongeren te voeren en dat je weet hoe je hen kunt motiveren om zelf verantwoordelijke keuzes te maken.

De workshop bestaat uit drie studietaken
1. Ontwikkeling en risicogedrag van jongeren
2. Welk gedrag vraagt welke actie?
3. Communicatie met jongeren

Voorkennis
Voor deze workshop is het handig als je weet welke gezondheidsvragenlijsten er zijn op het gebied van een gezonde leefstijl voor 16+ jongeren.Bij deze workshop is ervan uit gegaan dat 16+ jongeren op het schoolspreekuur van de JGZ-professional komen naar aanleiding van het invullen van een vragenlijst. Een andere manier waarop jongeren op school bij een JGZ-professional terecht kunnen komen is als de jongere zelf het initiatief neemt. Dit zal echter alleen gebeuren als de JGZ-professional de mogelijkheid heeft om actief en zichtbaar op een school aanwezig te zijn.

Studiebelasting 
De studiebelasting voor deze workshop is ruim een uur.